Funktionella hjälpmedel och pedagogiska verktyg – som får flera att funka mera

Av målgruppen – för målgruppen

Spektra är det sociala företaget där vinsten återinvesteras och där alla medarbetare har stort inflytande över verksamheten. Nästan alla medarbetare har autism eller adhd och Spektra är det enda sociala företaget i Sverige som jobbar fullt ut med att organisationen ska genomsyras av personer med egen diagnos. Spektra driver en second hand-butik och ett café samt producerar och utvecklar hjälpmedel och produkter som gör vardagen bättre för personer med NPF.

Hur och varför bildades Spektra?

Spektra drivs av en styrelse som består av syskonen Jill C. Faulkner och Andreas Davis Springe samt Billie Breiwald. Vi startade upp vår verksamhet 2018 efter flera års funderande på hur vi som grupp skulle nå drömmen om en NPF-vänlig arbetsplats. Vi ville få använda våra styrkor och kunskaper utan fokus på det vi inte är så bra på. Vi tror att ett öppet klimat, högt i tak och hög kunskap om annorlunda sätt att fungera, gör att många människor som annars inte hade fått skina, kan få chansen att göra det hos oss, berättar Jill.

Vi tror att personer med autism, ad(h)d och liknande själva vet bäst vad som funkar bäst. Allt stöd, alla arbetsmiljöer och metoder är därför utformade av oss och för oss.

Varför ska kunder välja era produkter?

Vi är unika på det sättet att våra produkter är skapade av målgruppen, för målgruppen. Dessutom jobbar vi i så hög utsträckning som möjligt med hållbara material, och med att använda restprodukter som annars blir till skräp. Vi tror att både miljö, människa och vår planet behöver få existera på sina egna villkor för att det ska bli bra.

Vad är viktiga parametrar när ni arbetar fram produkter för människor med adhd och autism?

Vi testar alltid noga och låter hela personalstyrkan vara med och tycka till när vi ska ta fram en produkt. Det är viktigt att tänka på sensoriska utmaningar som känslig hud och liknande men det ska även vara realistiskt hur produkten tillverkas. Vi har som mål att alltid minimera sömmar, färger och annat som kan störa produktens syfte men vi tänker också på att hålla ner kostnaderna.

Hur får ni idéer till nya produkter?

Det varierar men ofta är det en kund eller en anställd hos oss som uttrycker ett behov av något slag. Vi ser oss ju också omkring och försöker att följa de trender och lösningar som dyker upp och funderar på hur man kan NPF-anpassa just den saken eller situationen. I slutändan är det vår egen samlade erfarenhet som sätter nivån för hur, när och varför vi tar fram en ny produkt.

På vilket sätt samarbetar ni med Funka Mera?

Vi träffade Funka Mera för många år sedan och klickade ganska direkt. Till exempel var vår storsäljare bänkskärmen, Funka Meras idé som de gav oss ganska fria händer att utveckla till färdig produkt. Från det har samarbetet bara vuxit mer.

Hur skulle ni beskriva er drömskola?

En skola där man individanpassar för varje unik elev – på riktigt individanpassar alltså och inte använder sig av lösning X, Y eller Z. Det finns många skolor som har “tysta rum” eller specialklasser men det innebär inte automatiskt att den färdiga lösningen faktiskt fungerar för en elev som är extra speciell. Drömmen är att det en dag ska vara självklart att man intryckssanerar alla klassrum och matsalar och att det tänket finns med när skolor byggs. Nu när alla pedagoger också ska få lära sig om vad NPF faktiskt är så kan det ju bara bli ett stort uppsving i kunskap om hur olika personer fungerar. Det är, förresten, ett måste för att resten av skolan som koncept ska kunna fungera. Vi finns ju överallt och är många fler än de flesta tror! Tre i varje skolklass, ungefär.



2021-08-09

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter

Handla

Information


Moms visas: