Vanliga frågor och svar
Får du inte svar på din fråga här är du välkommen att kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
- Vem kan handla av Funka Mera?
Alla är välkomna att handla hos oss. Det spelar ingen roll om du är pedagog, förälder eller vuxen med egna svårigheter. Du kan handla som privatperson, till din skola, arbetsplats eller till din förening.
- Hur handlar jag?
Det snabbaste sättet att handla är att beställa i webbutiken funkamera.se. Du lägger de varor du är intresserad av i varukorgen. I kassan ser du vad frakten kostar och du kan välja olika sätt att ta emot din beställning. Du kan välja att handla som privatperson eller som företag. Överst i kassan väljer du Privat eller Företag.
Vill du ha hjälp att beställa kan du kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
- Hur betalar jag?
Handlar du privat kan du betala direkt med bankkort eller Swish eller mot faktura via Klarna. Då väljer du knappen Privat överst i kassan. Har du frågor om din betalning ska du kontakta Klarna Kundservice .
Köper du varor till din arbetsplats, förening eller annan verksamhet betalar du mot faktura. Du väljer knappen Företag överst i kassan. Organisationsnummer krävs för att du ska kunna handla på faktura. E-faktura skickas om du inte anger att du vill ha fakturan på ett annat sätt.
- Kan jag få e-faktura?
Ja vi skickar alltid e-faktura till företagskunder om du inte ber om att få fakturan på ett annat sätt.
Handlar du som privatperson på faktura via Klarna är det Klarna som hanterar din betalning och faktura.
- Hur mycket kostar frakten?
I kassan kan du se kostnaden för frakt av varorna du valt att lägga i varukorgen. Här kan du också välja fraktalternativ. Kostnaden och fraktsättet beror på hur stort ditt paket är och hur mycket det väger.
- Hur får jag mina varor?
I kassan kan du se och välja alternativ för frakt av varorna du lagt i din varukorg.
Som privatperson får du dina varor till din brevlåda, till ett utlämningsställe eller som hemleverans med PostNord. Du kan välja utlämningsställe med PostNord eller DHL så att du kan hämta ditt paket hos ett ombud som passar dig. Om PostNord bedömer att ditt varubrev inte går ner i brevlådan kan din beställning skickas till närmaste utlämningsställe även om du valt postlåda.
Handlar du som företag får du dina varor utkörda med PostNord eller DHL. Du kan välja leverantör i kassan.
- När får jag mina varor?
På varje produktsida och i kassan kan du se den förväntade leveranstiden för en vara. Produkten som har längst leveranstid avgör när vi kan skicka din beställning. Dröjer det länge innan vi får in en vara i lager kontaktar vi dig.
- Kan jag köpa en vara som inte finns i lager?
Om du är intresserad av att köpa en vara som är tillfälligt slut visas texten Bevaka på köpknappen. Klicka på knappen och fyll i din e-postadress så får du ett mejl när varan finns i lager igen.
- Vad gör jag om jag vill ångra mitt köp?
Handlar du som privatperson har du 14 dagars ångerrätt räknat från den dag du tog emot dina varor. Produkten du vill skicka tillbaka måste vara oanvänd och oskadad så att den går att sälja igen. För vissa produkter, som till exempel tugghjälpmedel och knådleror, krävs att förpackningen inte är öppnad av hygieniska skäl. Du står själv för returfrakten och ansvarar för varan tills den kommer till oss.
För dig som handlar som företag, kommun eller skola gäller 5 dagars öppet köp räknat från den dag varorna mottagits. Du står själv för returfrakten och ansvarar för varan tills den kommer till oss.
Vi rekommenderar att returen sker med spårbar frakt. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar. Kontakta gärna Kundservice innan du skickar tillbaka dina varor så kan vi hjälpa dig på bästa sätt.
Du får pengarna tillbaka för varan när vi mottagit och kontrollerat att den är hel och kan säljas igen.