Funktionella hjälpmedel och pedagogiska verktyg – som får flera att funka mera

Alla skolor borde NPF-anpassas

Lotta Borg Skoglund är överläkare, specialist i allmänmedicin och psykiatri, forskare och lektor. Hon är, tillsammans med Martin Hammarström, grundare av SMART Psykiatri som utreder och behandlar neuropsykiatriska tillstånd i alla åldrar. Lotta är också mamma till fem barn i tonåren. Funka Mera har träffat Lotta för att prata om NPF.

"NPF-anpassningar är som diabeteskost – bra för alla!"

Lotta Borg Skoglund
Lotta Borg Skoglund. Foto: Magnus Selander

Vad innebär NPF?

NPF står för neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och är en familj av diagnoser som innebär utvecklingsrelaterade förseningar eller försämringar av olika viktiga grundläggande funktioner som behövs för vår förmåga att fungera i vardagen. De vanligaste och mest välkända diagnoserna i NPF-familjen är adhd och autism. Adhd är vanligast och förekommer hos 5-7 procent av alla barn och autism finns hos 1-2 procent av alla barn. NPF-diagnoser är inte sjukdomar som kan behandlas bort. Men med rätt anpassningar kan de flesta med funktionsnedsättningar fungera jättebra i många olika miljöer.

Vad är, enligt dig, de största utmaningarna i skolan för elever med NPF?

Att NPF inte syns på utsidan och att det är så lätt att missförstå och misstolka svårigheter för lathet, ovilja och oförmåga. Men också att det är så stora skillnader i kunskap kring NPF. Det skapar missförstånd, onödigt jobb för skolan och onödigt lidande för barn och familjer.

Du anser att skolor ska NPF-anpassas, varför?

Jag tycker att alla skolor ska anpassas eftersom NPF-anpassningar är som diabeteskost – bra för alla! Jag samarbetar också med ett gäng jätteduktiga forskare i Nederländerna som kan visa på att det får positiva effekter för alla elevers resultat.

Hur kan en skola, som vill anpassa skolan för alla barn, gå tillväga rent konkret?

Kunskap är alltid första steget. Och alla personalkategorier i skolan behöver få denna kunskap, inte bara specialpedagoger och lärare.

Varför har många elever med adhd svårt att sitta still?

Adhd innebär ofta att man har en inre rastlöshet och svårigheter att hålla fokus under längre tid. Det gör att man lätt blir avledbar och då vill gå vidare till något annat.

Kan rastlösheten lugnas och fokuset förbättras?

För många med adhd kan det vara hjälpsamt att antingen få hjälp att avskärma yttre stimuli och störande intryck, eller att själv kunna hålla på med något, fingra pånågot, som inte stör andra men som dämpar känslan av inre rastlöshet.

Hur ser din drömskola ut?

I min drömskola har alla personalkategorier, även måltidspersonal, vaktmästare och elevassistenter fått utbildning i hur NPF kan ta sig uttryck hos olika barn och alla förstår att ”one size never fits all”.


Boktips!

Lotta Borg Skoglund är aktuell med nya boken Svart bälte i föräldraskap, som hon skrivit tillsammans med Martina Nelson. Tidigare har Lotta kommit ut med boken Adhd – Från duktig flicka till utbränd kvinna.



2021-10-18

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter

Handla

Information


Moms visas: