Kursen ger dig som pedagog redskap för att skapa en inkluderande miljö för elever med språkstörning/DLD eller andra språksvårigheter. DLD står för Developmental Language Disorder, utvecklingsrelaterad språkstörning.
Du får kunskap om olika verktyg för att kunna skapa en inkluderande undervisning utan att behöva prioritera bort andra elever i klassen. I praktiken kommer du behöva lägga mindre tid på att anpassa din undervisning, samtidigt som dina elever med språkstörning får optimala förutsättningar för inlärning.
Kursen kan anpassas efter dina önskemål. Kontakta oss » för offert. Eller beställ offert i samband med köp.
Målgrupp
Kursen passar för dig som är pedagog i grundskolan.
Kursmål
Efter avslutad fortbildning förväntas du ha tillgodogjort dig:
- Grundläggande kunskap om barnets språkutveckling, språkstörning och andra typer av språksvårigheter, samt flerspråkighet.
- Goda kunskaper kring språkligt förhållningssätt och verktyg för att underlätta kunskapsinhämtningen för elever med språkstörning/språksvårigheter.
- Goda kunskaper om allmän språklig stimulans för att förebygga språksvårigheter/språkstörning.
Kursupplägg
- Inför kursstarten får du ett antal artiklar om ämnet att läsa som förberedelse för kursen.
- Fyra kurstillfällen med logoped om 60–90 minuter.
- Uppgifter/övningar att tillämpa i den dagliga verksamheten mellan fortbildningstillfällena. På så sätt befäster du kunskaperna.
- Samtliga kursdeltagare bör för att uppnå önskade resultat, delta vid alla fortbildningstillfällen, samt prioritera uppgifterna som ska utföras.
Kurslängd
Fyra kurstillfällen om 60–90 minuter. Utöver föreläsningarna krävs eget arbete.
Kursplats
Kursen ges med fördel på plats, men kan helt eller delvis genomföras digitalt.
Kursledare
Någon av våra legitimerade logopeder Linda McCluskey eller Anna-Karin Arnald.
Pris
Priset baseras på:
- antalet åhörare,
- tidsåtgång,
- digital eller fysisk föreläsning.