Inkluderingskompetens vid adhd & autism med över 1000 konkreta tips och exempel för pedagoger (och föräldrar) om hur vi skapar en lyckad skolgång för elever med adhd och autism. Även tips för dyslexi och dyskalkyli berörs. Lättläst fackbok där beteendevetenskap, pedagogik och hjärnforskning omvandlats till handfasta tips. En prisvärd fortbildning för alla pedagoger!
Boken förklarar 50 nedsatta exekutiva funktioner och dess effekter för elever med neurospykiatrisk funktionsnedsättning. Vidare presenterar en funktionstrappa med fyra steg som ett verktyg i att arbeta mot en inkluderande skola, där pedagogiskt utmanande elever kan stöttas, få bättre studiero och möjligheter att lyckas. Boken lyfter värdegrunden och helhetsperspektivet som behövs för att lärare, elevhälsa och rektorer gemensamt och metodiskt ska kunna arbeta mot inkludering.
Många av de praktiska exemplen passar för elever på låg- och mellanstadiet, men kan med fördel tillämpas redan i förskolan, samt för äldre elever, fritidshem och i LSS-verksamheter.
Inkluderingskompetens vid adhd & autism är uppskattad även av föräldrar och andra som vill veta mer om autism och adhd. Som fackbok är språket lättillgängligt. Innehållet är upplagt så att du kan börja läsa var du vill i boken! Arbeta tillsammans med andra eller på egen hand med verktygen.
Skriven av Linda Jensen, Beteendevetare och författare till vetenskapliga artiklar och den pedagogiska barnboksserien Anton & Super-A.