Skolans överlevnadsguide till autism ger strategier för att undervisa elever med autism. Elever som tänker, interagerar och lär sig på ett lite annorlunda sätt, behöver också stöttning på ett annat sätt. Bokens målgrupp är främst lärare, resurspedagoger och andra som arbetar nära elever med autism. Boken ger fallbeskrivningar och massor av tips på över 250 sidor i ett lättillgängligt format.
Att undervisa autistiska elever kräver en god kännedom om hur dessa elever lär sig och fungerar. Detta innebär inte bara en mängd olika verktyg att ta till, utan även att kunna känna igen i vilka situationer och för vilken elev ett visst verktyg passar. Många anpassningar som behövs är enklare att göra än vi kan tro.
Skolans överlevnadsguide till autism gör det lättare att tänka rätt redan från början kring vanliga problem för autistiska elever. Som intryck, impulser, låsningar, explosiva utbrott eller ork. Boken ger verktyg att välja mellan för att arbeta med motivation, trygghet, delaktighet och de svagaste länkarna i undervisningen för dina elever med autism. Om en elev vägrar delta eller inte klarar att bryta, varför? Om ständiga konflikter uppstår på skolgården eller i grupparbetet, vilka färdigheter är det som brister? Och vilka verktyg har vi då att tillgå?
Diskussionsfrågorna i boken utgår från dilemmaperspektivet, där inget är svart eller vitt. Frågorna hjälper kollegiet att brett och förutsättningslöst fundera kring olika elevers behov av stöd.
Boken Skolans överlevnadsguide till autism är skriven av Alexander Skytte, "Bokstavspedagogen", som är lärare med egen autismdiagnos. Jiang Millington mamma till två autistiska barn som fått kämpa sig igenom skolan. Jiang är även journalist aktiv i funktionsrättsfrågor. Samt Linda Jensen, beteendevetare, föreläsare och författare till flera böcker om adhd och autism.
Vill du arbeta direkt med eleven och kartläggning av dennes behov? Då finns även den uppskattade boken Autistens överlevnadsguide till skolan.