
Anpassa geometri för elever med DLD - Del 2
Här kommer några konkreta exempel på hur du kan underlätta undervisningen i geometri för elever med DLD
- Konkretisera former och begrepp
Använd konkreta föremål och visuella hjälpmedel för att lära ut geometriska begrepp.
Exempel – Former:
- Visa eleverna fysiska objekt, som en boll (sfär), en låda (kub), eller en konservburk (cylinder).
- Be dem känna och beskriva egenskaper: “Hur många hörn har kuben? Hur många sidor har pyramiden?”
- Använd färgkodade bilder för att markera hörn, sidor och kanter.
Ge tydliga och stegvisa instruktioner för uppgifter
Bryt ner uppgifterna och visa varje steg.
Exempel – Räkna omkretsen av en rektangel:
Original: “Beräkna omkretsen av en rektangel med sidorna 5 cm och 10 cm.”
Anpassning:
- “Läs uppgiften: Sidorna är 5 cm och 10 cm.”
- “Omkrets betyder att vi adderar alla sidor.”
- “Lägg ihop: 5 + 10 + 5 + 10.”
- “Skriv svaret.”
Visa visuellt hur omkretsen beräknas, till exempel genom att rita en rektangel och skriva ut måtten vid varje sida.
- Använd färger och linjer för att förstärka begrepp
Färger och linjer hjälper elever att förstå och följa instruktioner.
Exempel – Area av en triangel:
- Rita en triangel och färgmarkera basen i rött och höjden i blått.
- Visa formeln: Area=Bas×Ho¨jd2Area=2Bas×Ho¨jd.
- Visa ett exempel steg för steg:
- “Basen är 6 cm (röd). Höjden är 4 cm (blå).”
- “Multiplicera: 6 × 4 = 24.”
- “Dela med 2: 24 ÷ 2 = 12.”
- “Arean är 12 cm².”