Färgade kort som kan användas för att skapa tydlighet och struktur i klassrummet eller på arbetsplatsen, på flera olika sätt. Trafikljusmodellen är en metod som tydliggör överenskomna regler i klassen eller inom gruppen.
Trafikljusmodellen gör det tydligt för eleven vad det är som gäller. Tillsammans med eleverna kan du som pedagog utveckla regler för arbetet och samvaron i klassrummet. Trafikljuskorten kan användas av eleven för att be om hjälp och för pedagogen att kunna uppmärksamma ”tystare” elever under självständigt arbete.
Under enskilt arbete kan pedagogen sätta upp olika färger på tavlan för vad som passar för stunden. Till exempel:
- Rött = Arbeta helt själv.
- Gult = Fråga din bänkkamrat.
- Grönt = Lärare/pedagog tillgänglig att fråga.
Trafikljuskorten passar också bra på arbetsplatsen som ett verktyg för att signalera när du behöver koncentrera dig på en arbetsuppgift. Du kan med rött kort visa om du vill arbeta helt ostört, eller med gult kort om du kan avbrytas endast om det är nödvändigt. Eller med grönt kort om du är öppen för att samtala med andra.
Tillämpningarna av trafikljuskorten är många och ni kommer själva överens om hur de ska användas. De 84 korten är dubbelsidiga med rundade hörn, storlek ca 6 x 9 cm.