Samtalsmetoder i skolan – förstå och nå fram till dina elever ger redskap att kommunicera med alla dina elever. Även med elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningnar) som av olika anledningar oftare krockar med vardagen. Konkret och inspirerande beskrivs enkla men kraftfulla samtalsmetoder som underlättar när du ska förklara sammanhang, ge instruktioner, förbereda dagliga aktiviteter och lösa konflikter med mera.
Boken Samtalsmetoder i skolan vänder sig till blivande eller verksamma pedagoger i skolan, på fritidshem eller som på annat sätt arbetar med barn och unga.
Metoderna som tas upp hjälper dig att nå fram, även till elever med exempelvis autism och adhd, och att bättre förstå vad de vill och behöver. Eleverna får samtidigt stöd i att uttrycka sig och att utvecklas i det sociala samspelet, tillsammans med en stärkt känsla av tillhörighet och självständighet. Upptäck kraften i kommunikation med stöd av visuella redskap och berättelser för samtal med såväl individ som grupp. Barns röster behöver bli hörda.
Exempel på metoder är:
- ritprata
- seriesamtal
- sociala berättelser
- sociala manus
- samtalsmatta
- påståendeformulär.
Författarna har gedigna erfarenheter av arbete med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande är centrala inslag. De utbildar, handleder och coachar pedagoger, barn och föräldrar.