Boken Svårigheter med social kommunikation handlar om hur språket används i praktiken och svårigheter som uppstår när det inte fungerar. För föräldrar, lärare, specialpedagoger och logopeder som behöver ge barn och elever stöd i utvecklingen av den sociala kommunikationen. Boken ger underlag för samtal och inspiration till insiktsskapande aktiviteter.
Barn som har svårigheter med sin samtalsförmåga:
- har problem med uppmärksamhet och lyssnande.
- har svårigheter med turtagning.
- kan använda olämplig eller ovanlig ögonkontakt, kroppsspråk eller personligt avstånd.
- tycker att det är svårt att tala om många ämnen - särskilt om sådant som inte intresserar dem, eller kan inte hålla sig kvar i ämnet, och talar snart inte om samma sak som sin samtalspartner.
- har svårt att förstå och formulera frågor.
- har svårt att hitta lämpliga sätt att inleda och avsluta samtal.
- har svårt att ansluta sig till samtal som redan håller på.
- använder i liten utsträckning sådana vanliga verbala och icke-verbala beteenden som markerar intresse, som att nicka, säga “mm', ställa frågor och se intresserad ut.
- är socialt isolerade och har svårt att få vänner.
I Svårigheter med social kommunikation har en grupp av logopeder i staden Portsmouth i södra England har sammanställt sina tankar och goda råd i en handbok full av praktiska förslag. I ett överskådligt diagram har de samlat många olika delfärdigheter. Där kan man markera barnets starka och svaga sidor och sedan planera sina insatser. Varje delfärdighet presenteras både i teori och praktik, det vill säga konkreta förslag på hur man gör för att hjälpa barnet vidare. I många fall ges förslag för olika åldrar eller utvecklingsnivåer.
Författare: Lucy Prosser m.fl.
Boken är översatt av leg. logoped Astrid Frylmark och faktagranskad av leg. logoped, med. dr. Carmela Miniscalco. Boken kompletteras med bonusmaterial på www.frylmark.net.