Matte och språk - hur hänger det ihop?
-Hur gamla är dina syskon?
-Eeeh… trettio och nittio tror jag...
Det svaret fick jag en gång från Anton, en begåvad tioåring med språkstörning. Hur var det möjligt? Var det läge att skicka in familjen till Guinness rekordbok för världens genom tiderna största åldersskillnad mellan syskon? Eller hade Anton i själva verket ingen koll? Svaret är att Anton hade bättre koll på läget än både du och jag. Det var språkstörningen som ställde till det för honom. Hur kunde det bli så?
Varför är matte ofta svårt för elever med språkstörning?
Du känner säkert till att elever med språkstörning ofta får kämpa med sin läsning och läsförståelse. Alltså är det lätt att förstå att lästal kan vara svåra. Även mattens begrepp, som “större”, “mindre”, “lägg till”, “dra ifrån” kan vara svåra att lära in, vilket givetvis påverkar matematikinlärningen. Men det är lätt att bortse från den kanske främsta anledningen till att matte kan vara svårt för den som har en språkstörning. Nämligen den att tal och siffror också är ord.
En liten språklektion
För att illustrera tänkte jag börja med att erbjuda dig en liten lektion. Nu ska du få lära dig att räkna till fem på språket “heroiska”. Läs denna lista:
1= vu
2= rå
3= mon
4= nil
5= bis
Håll nu för listan med handen, och lös följande uppgift (tjuvkika inte!!!).
Hur mycket blir nil minus rå? (*du hittar svaret längst ner i inlägget)
Du tjuvkikade väl inte? Hur gick det? Om du inte tillhör den lilla grupp människor som har extremt lätt för att memorera nya ord så gissar jag att det här var ganska knepigt. Barn med språkstörning tillhör den lilla grupp människor som har extremt SVÅRT för att memorera nya ord. Även ord som “ett”, “fem” och “åttionio”. Matte är också ett språk och alla språk består av symboler (t.ex ord eller bokstäver), som betyder något. Det talade eller skrivna ordet “hund” är i själva verket en symbol för en
Det talade eller skrivna ordet “boll” symboliserar en
Bokstäverna T, A och M betyder kanske inte så mycket i sig själva men sätter vi ihop dem så kan det bli ett ord, t.ex “TAM” Kombinerar vi samma bokstäver på ett annat sätt så blir innebörden en helt annan: “MAT”. Och genom att bara lägga till en endaste liten bokstav så blir det en helt annan innebörd t.ex: “STAM”.
På samma sätt är matematik ett språk. Tal och siffror är symboler som står för olika antal. Att vi vet vad siffrorna heter, vad det står för och hur de ska kombineras är avgörande för att vi ska förstå matematikens språk. Siffran 3 symboliserar ordet “tre” och antalet (♥♥♥) . Talet 13 består av två siffror: 1 (♥) och 3 (♥♥♥) som när vi sätter ihop dem: (13) får helt ny innebörd. Inte: (♥+♥+♥+♥) , utan : (♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥). Och inte nog med det: Vänder vi på siffrorna så blir innebörden en helt annan: 31. Och inte nog med det. Lyssna på dig själv när du säger dessa ord högt:
- Tretton
- Trettio
- Trettioett
Visst låter de egentligen ganska lika? För den som har en språkstörning kan det vara riktigt svårt att skilja mellan de här tre orden, och det var precis vad som hände Anton i exemplet ovan. Han hade full koll på sina syskons åldrar. Men de var inte nittio och trettio utan nitton och tretton. Så även om barnet har en god taluppfattning, och mycket väl förstår att ♥♥♥♥(4)-♥♥(2)=♥♥(2) så kanske samma barn inte kan svara på frågan: “Vad blir fyra minus två?”.
Hur hjälper vi barnen att fixa matten?
Du hade lättare att lösa räkneexemplet ovan om du tjuvtittade på ordlistan, eller hur? Ordlistan var för dig ett hjälpmedel. På samma sätt behöver barn med språkstörning hjälpmedel för att fixa matten.
För de allra yngsta, eller de barn som inte ännu kommit så långt i sin språkutveckling, räcker det med att öva på de enklaste antalsorden och räknebegreppen. Språka Mera - Lilla 123-påsen är en underbar och mycket prisvärd "grundkurs i räkneord".
- Se till att barnen behärskar matematikens grundläggande begrepp innan ni går vidare. I materialet Framsteg-Börja med begrepp får barnen möjlighet att tillägna sig grundläggande färdigheter i långsamt tempo.
- Illustrera ental och tiotal med t.ex klossar, kuber, eller annat konkret material. T.ex. kan du visa sambandet mellan procent, decimaler och bråk med det genialiska Mattetorn, Bråk, aktivitetspaket
- Låt barnet ha en visuell tallinje framför sig. Enklast är att bara använda sig av en linjal, eller att rita upp en tallinje på egen hand, men man kan också använda sig av mer avancerade metoder. Visuell tallinje.
- Låt barnet få en öveblick över siffersystemet. Min favorit är Mattetavlan 1-100 som kan hjälpa barnen att få koll på hur de olika siffrorna hänger ihop.
- Ge extra tid för att öva in orden för talen, och kolla av om barnet kan dem. Serien Framsteg i matematiken erbjuder möjligheter till repetition i lugnt tempo, t.ex. med materialet Addition och subtraktion 1-20
- Repetera, repetera, repetera, men viktigast av allt: Glöm inte att ha roligt! För att göra matteinlärningen roligare därhemma rekommenderar vi något kul sällskapsspel, t.ex Mattespel, Buss-Stopp.
*Rätt svar på räkneuppgiften: Nil minus rå = rå (fyra minus två = två)
/Anna-Karin Arnald
Legitimerad logoped, VD Funka Mera
Den här sidan har tidigare publicerats på Only for Heroes webbplats.