Beställ senast tisdag 17 december för att få dina varor innan jul!
Laddar

Lura en busig hjärna – 7 studiestrategier


Att bara “läsa igenom” en text är ofta en dålig studiestrategi för oss som har adhd. Vi lär oss bäst om vi är intresserade, dedikerade, motiverade och kan få snabba belöningar. Vi behöver gå ”all in” och helst hitta hyperfokus för att uppgiften ska bli gjord. Att veta att vi om fyra år tar examen och sedan får ett välbetalt jobb är inte motivation nog. Vi behöver en konkret uppgift som motiverar oss i stunden.

Att den som har adhd har koncentrationssvårigheter är knappast någon nyhet, men konsekvenserna för den som har svårt med koncentration vid läsning kan bli stora, och i värsta fall påverka hela livet.

Ju större krav vi upplever desto större blir dessutom låsningen när vi ska lära oss något. Därför behöver vi hitta sätt att lura våra busiga hjärnor.

Här är några strategier som har tagit mig igenom studier:

1. Instuderingsfrågor – leta svar. Börja med instuderingsfrågorna innan du har läst texten. Hittar du inte svaret i texten, googla eller fråga en kompis. Eller besök ett museum, gör ett experiment...vad som helst! Poängen är att det är din inlärning som är viktig, inte HUR du lär dig. När du har arbetat dig igenom några frågor kommer du märka att du kan en hel del om ämnet. Då kanske texten till och med är rolig att läsa.

2. Instuderingsfrågor före föreläsning eller lektion. Om du har möjlighet – be läraren om instuderingsfrågor eller liknande. Du kan då förbereda dig genom att söka efter svaret på dem på alla möjliga sätt. När du väl kommer till föreläsningen kommer du ha mycket lättare att hänga med.

3. Post-it-uppsats. Ge dig själv i uppdrag att anteckna innehållet i ett avsnitt på en post-it-lapp. När du gör det tvingas du att välja det viktigaste i texten och hur sidan ska disponeras utifrån innehållet. Det här tipset funkar bra under föreläsningar också.

4. Rubber-ducking. Låtsas att du ska förklara innehållet i en del av en text för en person som inte kan något alls om ämnet. Inom programmering kallas det för ”rubber ducking" - att förklara något för en badanka för att kunna lösa ett problem. Eller be en familjemedlem/kompis/studiekamrat om att få göra det på riktigt.

5. PowerPoint. Gör en Powerpointpresentation (eller liknande). Du får använda högst 4-5 punkter på varje sida och varje punkt får innehålla högst 7-8 ord. Sök efter bilder och gör illustrationer som förklarar ämnet. Viktigt är att du tar små delar av texten i taget så att du inte blir överväldigad av uppgiften!

6. Plugg-Jeopardy. Ge dig själv i uppgift att hitta på egna instuderingsfrågor till texten du ska läsa. Samarbeta gärna med en studiekamrat. Då kan ni besvara varandras frågor.

Tankekarta7. Gör en tankekarta. Tankekartor, eller Mind Mapping, är ett sätt att skapa en översyn över information, idéer, tankar, begrepp. Genom att skapa en grafisk bild av informationen, och koppla ihop olika delar kommer du ha lättare att komma ihåg informationen och ha roligt medan du lär dig. Det finns många olika verktyg och appar för att skapa minneskartor men det går lika bra med papper och penna.

Lycka till!

/Anna-Karin Arnald
Logoped, VD Funka Mera

2024-05-10 2024-05-10 @ 09:52:57
Bloggmeny

Tips & Råd

Här finns information, inspiration, utbildning och pedagogiska verktyg för de barn, ungdomar och vuxna som kan behöva lite extra stöd för att klara vardagen. Med rätt kunskap uträttar vi stordåd tillsammans!

Vi vill vara med och sätta diagnosen Språkstörning (DLD) på kartan. Det är därför vårt fokus är så stort på just den NPF-diagnosen. Visste du att det finns fler som har diagnosen DLD än som till exempel har adhd? Läs mer på vår kunskapsbank och fråga gärna våra logopeder om du vill fördjupa dig i någon fråga.

Lägsta priset de senaste 30 dagarna:

Priset är det lägsta som produkten haft de senaste 30 dagarna, innan prissänkningen genomfördes. Om priset sänkts gradvis under de senaste 30 dagarna visas det pris som gällde före den första prissänkningen.